doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Dwujęzyczność jest w cenie

Dwujęzyczność (bilingwizm) to umiejętność komunikowania się za pomocą dwóch języków. Polega ona na wykorzystaniu wszystkich sprawności językowych w języku ojczystym i obcym, jak również częstym stosowaniu tych języków zamiennie, w różnych sytuacjach.

– Rewelacyjnym rozwiązaniem połączenia nauki języka z nauczaniem różnych przedmiotów jest wykorzystanie energii i zaangażowania młodych ludzi w celu tworzenia nowych możliwości dla ich rozwoju – mówi Magdalena Bobowska, nauczyciela języka angielskiego i zarazem koordynatora kształcenia dwujęzycznego Gimnazjum Dwujęzycznego i Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale. – Język obcy jest dzisiaj narzędziem pracy i nauki, a przede wszystkim pozwala młodym ludziom swobodnie funkcjonować w świecie otwartych horyzontów i bezustannego rozwoju – podkreśla.

Szkoła na językach

W ubiegłym roku szkolnym w Liceum Ogólnokształcącym w Boguchwale utworzono oddział dwujęzyczny – z polskim i angielskim. Nauczanie dwujęzyczne wprowadzono na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych (biologia, geografia, informatyka) oraz na wiedzy o kulturze. W roku 2014/2015 do oferty przedmiotów nauczanych dwujęzycznie doszła matematyka i podstawy przedsiębiorczości.

Część zajęć języka angielskiego poświęconych swobodnej komunikacji werbalnej prowadzi native speaker, co jest dodatkowym atutem tej formy kształcenia. Szkoła powoli zmienia swój profil, stając się Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale. Wielkim atutem dla licealistów jest swobodny wybór przedmiotów spośród wszystkich możliwych przedmiotów rozszerzonych i języków obcych: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego i włoskiego.

Każdy uczeń projektuje własną ścieżkę rozwoju edukacyjnego – podkreśla dyrektor szkoły Zbigniew Kalandyk i prezes Towarzystwa Przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego w Boguchwale. – Uczniów prowadzą starannie dobrani nauczyciele, w tym obcokrajowcy, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych z doświadczeniem akademickim, a także zdobytym w szkołach dwujęzycznych i międzynarodowych, m.in. w brytyjskich – dodaje.

Podwójna korzyść

Wnikliwie analizując potrzeby edukacyjne młodzieży, Towarzystwo w Boguchwale podjęło w 2013 r. decyzję o utworzeniu Gimnazjum Dwujęzycznego. Obecnie wraz z Liceum Ogólnokształcącym tworzy ono regionalne centrum edukacji dwujęzycznej zlokalizowane w Boguchwale.

Dobra znajomość języka obcego, a szczególnie angielskiego, jest bowiem dziś warunkiem niezbędnym do swobodnego funkcjonowania na wymagającym rynku pracy, nie tylko poza granicami Polski, ale coraz częściej także tu, w kraju – podkreśla dr Michał Figura, dyrektor Gimnazjum Dwujęzycznego w Boguchwale.

Bez kompleksów do Europy

Realizacja nowatorskich pomysłów podejmowanych w Boguchwale nie byłaby możliwa bez wyraźnego postawienia na nowoczesne technologie. Standardem, o którym w wielu szkołach można jedynie pomarzyć, jest spersonalizowany laptop przypisany każdemu uczniowi klas tradycyjnych LO oraz iPad przydzielany każdemu uczniowi Gimnazjum Dwujęzycznego i Oddziałów Dwujęzycznych w Liceum na trzyletni cykl nauki w szkole.

Doskonałym uzupełnieniem edukacji szkolnej w systemie dwujęzycznym, a w zasadzie rzeczą nieodzowną przy realizacji takiego kształcenia, jest udział w projektach międzynarodowych (Erasmus+) oraz w tzw. partnerskich wymianach młodzieży z zaprzyjaźnionymi szkołami zagranicznymi. Daje to wielorakie korzyści. Przede wszystkim językiem komunikacji w trakcie spotkania międzynarodowego realizowanego w Polsce lub w szkole partnerskiej za granicą jest język angielski. Pozwala to uczniom nie tylko przełamywać dość typowy strach przed mówieniem w języku obcym, ale też doświadczać innych kultur, zwyczajów, słowem żyć bez kompleksów i uprzedzeń we wspólnej Europie.

Roman Lorens

czerwiec 2015 r.