doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Jak doradzać młodzieży z „pokolenia Z”?

Na zaproszenie Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty 1 grudnia 2014 r. do Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie przybyło ponad osiemdziesięciu dyrektorów szkół, doradców zawodowych, pedagogów i wychowawców. Przedmiotem spotkania była konferencja pn. „Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole.

Witając zebranych, Barbara Antczak, dyrektor Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki Kuratorium Oświaty w Olsztynie, przedstawiła założenia systemowych działań zapowiedzianych przez resort edukacji w związku z Rokiem Szkoły Zawodowców. Zwróciła uwagę na kierunki kształcenia zawodowego, które cieszą się największym i najmniejszym zainteresowaniem absolwentów gimnazjów. Wśród najpopularniejszych zawodów znalazły się: technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych, mechanik pojazdów samochodowych. Natomiast młodzież najrzadziej podejmuje naukę w zawodach technika ogrodnika, technika energetyka lub cieśli. Dlaczego? Nad tym pytaniem powinni zastanowić się nie tylko doradcy zawodowi, ale również szkoły, które w tych zawodach kształcą. Cieszy jednak fakt, że w województwie warmińsko-mazurskim zainteresowanie szkołami zawodowymi jest duże. Równie dużą uwagę powinny wzbudzać kwalifikacyjne kursy zawodowe, które dają spore możliwości rozwoju zawodowego.

Temat przygotowania uczniów do prawidłowego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej kontynuowała dr Danuta Oleksiak – wojewódzki koordynator doradztwa zawodowego. Szczególnie podkreśliła w procesie planowania kariery zawodowej przez uczniów rolę nauczycieli przedmiotu. Warto też zacieśniać współpracę szkół z instytucjami, pracodawcami i organizacjami, które mogą wesprzeć w realizacji tego zadania. Nie mniejszą rolę w procesie wyboru zawodu przez uczniów odgrywają ich rodzice, dlatego dobrze funkcjonujący system doradztwa zawodowego nie może o nich zapomnieć..

Szczególnie uważnie uczestnicy spotkania przysłuchiwali się opowieściom o zmianach zachodzących w wieku dojrzewania w ciele, psychice i otoczeniu młodego człowieka. Problem ten podjęła prorektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu dr Irena Sorokosz. Warto w pracy doradczej i wychowawczej z gimnazjalistami pamiętać o emocjach towarzyszących kształtowaniu się tożsamości młodego człowieka. – Uczniowie czują, że powinni podjąć istotne decyzje, lecz nie są w stanie tego zrobić. Przeczuwają, że jedną z konsekwencji decyzji będzie konfrontacja wyobrażeń i marzeń z rzeczywistością. Mogą mieć poczucie, że społeczeństwo wywiera na nich nacisk, by podejmowali decyzje, i właśnie dlatego stają się bardziej oporni – zauważyła dr Sorokosz. Dodała, że zrozumienie tych zachowań przez dorosłych pozwoli prawidłowo i skutecznie realizować doradztwo edukacyjno-zawodowe w gimnazjach.

Podczas konferencji nie zabrakło też głosu dydaktyka. O współczesnej młodzieży, nazywanej „pokoleniem Z”, oraz sposobach zachęcenia jej do   planowania kariery zawodowej mówiła Irena Poździech, konsultant Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Namawiała doradców, by w pracy z uczniami zwracali szczególną uwagę m.in. na: ich pozytywne wzmacnianie, ciągłe przypominanie im o celach, do których dążą, zachęcanie do działania, koncentrowanie się na efektach, a nie na sposobach osiągania tych efektów. Uczestnicy mieli też okazję poszerzyć swoją wiedzę o metody i techniki pracy stosowane w doradztwie edukacyjno-zawodowym, dobór narzędzi, tematykę zajęć i różne podejścia do pracy z klientem w poradnictwie zawodowym.

Żegnając zebranych Barbara Antczak życzyła wszystkim powodzenia w przygotowaniu uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Danuta Oleksiak

grudzień 2014 r.