doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Festiwal Zawodów w Małopolsce

Kilkanaście tysięcy osób, głównie gimnazjalistów, odwiedziło Targi Edukacyjne zwane Festiwalem Zawodów w Małopolsce. Inspiracją dla tego przedsięwzięcia stał się, odbywający się corocznie w Lyonie, Mundial Zawodów, w którym szkoły zawodowe z Małopolski uczestniczą od 2002 roku. Głównym celem Mundialu Zawodów jest prezentacja i promocja zawodów charakterystycznych dla danego regionu.

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów są elementem szeregu działań mających umocowanie w strategii województwa i wynikających z niej kierunków działań nastawionych na poprawę jakości i poziomu wykształcenia mieszkańców, podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa, przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. Festiwal Zawodów w Małopolsce to także element budowy regionalnego systemu orientacji zawodowej. Głównym celem inicjatywy jest wsparcie uczniów szkół gimnazjalnych poprzez skierowanie do nich oferty zajęć z doradztwa edukacyjno – zawodowego oraz umożliwienie uczestnictwa w trzydniowych targach edukacyjnych, mające w konsekwencji podnieść u uczniów małopolskich gimnazjów zdolności do wyboru ścieżki kształcenia oraz planowania rozwoju zawodowego zgodnie z ich predyspozycjami. Dotychczas z doradztwa zawodowego skorzystało kilka tysięcy małopolskich gimnazjalistów, a „Festiwal” odwiedziło ponad trzydzieści tysięcy zwiedzających.

Festiwal Zawodów jest zwieńczeniem zajęć z doradztwa zawodowego. Odbywa się od dwóch lat w Krakowie – w formie targów ekspozycyjnych, gdzie na poszczególnych stoiskach uczniowie prezentują zawody, które będą wykonywać w przyszłości. Kunszt i atrakcyjność poszczególnych zawodów prezentuje kilkadziesiąt szkół zawodowych z Małopolski (są to m.in. szkoły biorące udział w projekcie „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”), uczelnie wyższe, partnerzy zagraniczni Województwa Małopolskiego (Niemcy, Francja, Słowacja, Chorwacja) a także jednostki mundurowe (Policja, Wojsko, Państwowa Straż Pożarna).

Uczniowie gimnazjów, którzy stoją przed ważnym wyborem dalszej ścieżki kształcenia, odwiedzają Targi, aby na żywo zweryfikować wiedzę dotycząca poszczególnych zawodów. Interaktywna formuła Targów daje im możliwość włączania się w niektóre działania. Wykonywanie czynności związanych z danym zawodem, jak np. zrobienie i udekorowanie tortów, fantazyjnych drinków, najwyższej jakości kawy, postawienie i wyflizowanie ściany, zaprogramowanie robota, wykonanie instalacji elektrycznej lub elementów automatyki inteligentnego domu, stanowią doskonałą empiryczną podstawę do zweryfikowania swoich wyobrażeń o pracy w konkretnym zawodzie.

Targi dają także możliwość wymiany doświadczeń i porównania standardów kształcenia w poszczególnych szkołach w regionie. Ponadto umożliwiają uczniom i nauczycielom zapoznanie się z różnymi metodami przygotowania uczniów do wykonywania różnych zawodów, poznania zasad i form współpracy szkół z uczelniami oraz podmiotami gospodarczymi, w których organizowane są praktyki zawodowe. Takie rozwiązanie wpływa na systemowy i całościowy charakter inicjatywy, a gimnazjalistom pomaga w planowaniu ścieżki zawodowej z uwzględnieniem dalszych możliwości kształcenia, a następnie zatrudnienia.

Danuta Binek

wrzesień 2014 r.