doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Gimnazjum i co dalej?

Już niebawem gimnazjaliści klas III będą stawać przed wyborem kolejnego etapu edukacji. Jaką szkołę wybrać? Czym się kierować? Gdzie szukać informacji? Te pytania zawsze zadają sobie uczniowie i ich rodzice.

Po pierwsze: doradca zawodowy

Niewątpliwie pierwszym krokiem, jaki powinni wykonać gimnazjaliści to wizyta u doradcy zawodowego w szkole. W przypadku jego braku w szkole, można zwrócić się do pedagoga lub wychowawcy o wskazanie poradni w najbliższej okolicy. Rozwiązując szereg testów można poznać swoje predyspozycje do wykonywania konkretnego zawodu. Uwagi i sugestie doradcy zawodowego mogą w znacznym stopniu przyczynić się do podjęcia właściwej decyzji.

Dodatkowo można wesprzeć się informatorami lub stronami internetowymi, takimi jak www.doradztwo.koweziu.edu.pl, gdzie znajdziemy szereg informacji dotyczących wyboru przyszłego zawodu. Gimnazjalista powinien niewątpliwie przed podjęciem tak trudnej decyzji przeczytać informacje na temat wybranego zawodu oraz obejrzeć filmy przedstawiające kształcenie zawodowe w Polsce, np. na stronie KOWEZiU.

Po drugie: rodzina i rówieśnicy

Rodzina i rówieśnicy przyczyniają się w znacznym stopniu do wyboru dalszej drogi kształcenia gimnazjalisty. Często młodzi ludzie przejmują wzorce zawodowe od rodziców i wybierają tę samą lub podobną drogę co oni. Wiąże się to z możliwościami późniejszego odnalezienia się na rynku pracy (np. przejęcie firmy po mamie lub tacie). Problem pojawia się wówczas, gdy mimo nacisków rodziny młody człowiek nie jest do końca pewien co do swoich predyspozycji zawodowych. Wtedy z pomocą przychodzi doradca zawodowy.

Najlepszą reklamą szkoły są jej uczniowie. To od nich gimnazjalista dowiaduje się, na jakim poziomie prowadzone są zajęcia, jakie szkoła oferuje staże, praktyki czy jakie posiada wyposażenie. Rówieśnicy przekażą wiadomości o wycieczkach i innych imprezach szkolnych, o dostępie do sieci WiFi, o możliwościach rozwoju sportowego. On też poinformują swoich młodszych kolegów i koleżanki o tak prozaicznych rzeczach jak komunikacja pomiędzy domem a szkołą.

Po trzecie: rankingi

W ostatnich latach znaczą rolę w wyborze szkół odgrywają wszelkiego typu prezentacje, rankingi oraz informacje o sukcesach szkoły w lokalnych mediach. Podczas targów edukacyjnych gimnazjalista poznaje ofertę szkół ze swojego regionu.
Na Dolnym Śląsku jednym z tego typu działań są Targi Pracy i Zawodów organizowane w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II”. Targi te odbywają się w czterech miastach, we Wrocławiu, Wałbrzychu, Legnicy oraz Jeleniej Górze. Corocznie przyciągają one tłumy gimnazjalistów szukających szkoły na kolejnym etapie edukacji.

O wyborze miejsca nauki decydują wszelkiego rodzaju rankingi jak np. www.perspektywy.pl, gdzie można sprawdzić, jakie miejsce zajmuje wybrana szkoła. Niewątpliwie każdy dolnośląski gimnazjalista powinien szczegółowo zapoznać się z informacjami na stronie www.dolnoslaskie.edu.com.pl. Strona ta jest poświęcona rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych województwa dolnośląskiego i można na niej znaleźć informacje dotyczące oferty szkół, wolnych miejsc, progów punktowych itp.

Po czwarte: uwarunkowanie gospodarcze regionu

Wnikliwy gimnazjalista sam lub z pomocą innej osoby (np. doradcy zawodowego lub rodzica) powinien przyjrzeć się uwarunkowaniom gospodarczym Dolnego Śląska lub nawet swojej miejscowości. Warto, aby poszukał informacji dotyczących strategii rozwoju, powstawania nowych miejsc pracy oraz zawodów, w których brakuje pracowników.

Szereg cennych informacji można otrzymać w dolnośląskich urzędach pracy oraz na stronach internetowych, takich jak portal Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz strona Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Po piąte – współpraca z pracodawcami

Istotna dla gimnazjalisty powinna być współpraca szkoły z pracodawcami. W ostatnich latach powstało na Dolnym Śląsku wiele klas patronackich. Uczniowie, których klasy objęły patronatem firmy, mogą liczyć na atrakcyjne praktyki i staże zawodowe, programy stypendialne, dofinansowanie do podręczników oraz wycieczki zawodoznawcze.

Silne powiązanie z przemysłem jest dziś kluczowym wyzwaniem dla szkolnictwa zawodowego, tak więc współpraca szkoły z pracodawcami powinna w dużej mierze pomóc gimnazjalistom w jej wyborze.

Na koniec szóste – perspektywy i oczekiwania

Kluczową rolę w wyborze szkoły odgrywają oczekiwania i perspektywy, jakie ona daje. Obecnie reforma szkolnictwa zawodowego pozwala na wiele ścieżek kształcenia w wybranym zawodzie. Edukację po gimnazjum można zakończyć na poziomie szkoły zawodowej, średniej oraz wyższej. Obecnie uwarunkowania gospodarcze sprawiają, że nie ma wyraźnej recepty na sukces. Często zdarzają się sytuacje, że absolwenci studiów wyższych nie mogą znaleźć pracy, natomiast kończący zasadniczą szkołę zawodową i posiadający określony fach potrafią znakomicie odnaleźć się na rynku pracy.

Krystian Sadowski

listopad 2014 r.