doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Innowacyjny sądecki Ekonom

Zespół Szkół Ekonomicznych w Nowym Sączu pokazuje innowacyjne podejście do praktycznej nauki zawodu. Praktykę zawodową odbywa się tu w części u pracodawców, a w części w szkolnym biurze ćwiczeń, zwanym biurem symulacyjnym. Przyszli ekonomiści uczą się w warunkach zbliżonych do przedsiębiorstwa, co daje im możliwość przygotowania się do przyszłej kariery zawodowej.

Biuro symulacyjne zostało podzielone na dwie części. W sali głównej znajdują się działy odpowiadające strukturze przedsiębiorstwa, tj.: zaopatrzenie, magazyn, księgowość, kadry, zbyt i sekretariat. W drugiej części biura mieszczą się firmy z otoczenia przedsiębiorstwa, tj. dostawcy, odbiorcy i bank.

Wszystkie pomieszczenia zostały przystosowane do potrzeb pracy biurowej. Są wyposażone w sposób ułatwiający pracę na każdym stanowisku, tj. zestawy komputerowe z dostępem do internetu, drukarki, kserokopiarki, telefony oraz inne urządzenia i sprzęt biurowy. Na komputerach zainstalowano oprogramowanie biurowe i finansowo-księgowe, co umożliwia sporządzanie dokumentów związanych z codzienną działalnością przedsiębiorstwa (dokumenty księgowe, deklaracje podatkowe, formularze ZUS, sprawozdawczość finansowa, korespondencja w sprawach handlowych i osobowych).

W czasie zajęć uczniowie symulują prowadzenie działalności gospodarczej, którą samodzielnie zakładają. Sporządzają wymagane dokumenty rejestracyjne, zatrudniają pracowników, kupują i sprzedają towary, wystawiając dokumenty dotyczące obrotu towarowego. Następnie księgują dokumenty w programie finansowo-księgowym i rozliczają firmę, sporządzając wymagane deklaracje podatkowe, formularze ZUS. Uczą się w praktyce obsługi urządzeń biurowych, podstaw rachunkowości i zasad ekonomii. Mają możliwość wcielenia się w rolę pracownika, jak i pracodawcy. Dzięki zajęciom w biurze symulacyjnym przyszli ekonomiści zdobywają również kompetencje interpersonalne, uczą się zachowania w miejscu pracy, komunikowania ze współpracownikami i otoczeniem firmy.

Praktyczne umiejętności uczniów doceniają pracodawcy, którzy chętnie przyjmują ich na praktyki. Łącząc wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności, uczniowie przygotowują się do podjęcie pracy lub założenia własnej działalności gospodarczej.

Opracowały uczennice klasy III e: Anita Nowak i Anna Marcisz
Konsultacje merytoryczne: mgr Marta Borkowska, mgr Jolanta Sarata

marzec 2015 r.