doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Łódzki model doradztwa i kształcenia zawodowego

Zgodny z predyspozycjami wybór dalszej ścieżki kształcenia wpływa na motywację do nauki. A jeśli jeszcze jest on powiązany z potrzebami rynku pracy – to gwarantuje satysfakcję przynajmniej dwu stron – uczniów i pracodawców. Dlatego w Łódzkiem stawia się na współpracę szkół zawodowych z przedsiębiorstwami.

W województwie łódzkim działa ponad 800 szkół kształcących w rozmaitych zawodach. Są to zasadnicze szkoły zawodowe, technika, a także różnego typu szkoły policealne. Najwięcej tego typu placówek jest oczywiście w stolicy regionu – Łodzi.

Diagnoza sytuacji

Przeprowadzona niedawno w łódzkich szkołach diagnoza pozwoliła na dopracowanie modelu poradnictwa zawodowego.W każdym gimnazjum został powołany lider wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego, który ma za zadanie koordynację działań z tego zakresu na terenie szkoły.Prowadzone jest doradztwo grupowe oraz indywidualne dla uczniów i rodziców na terenie szkół oraz w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. W Centrum działa Punkt Konsultacyjny, w którym pełnią dyżury doradcy zawodowi.

Informacja zawodowa to ważne narzędzie w pracy doradców zawodowych, dlatego tworzy się konieczne zasoby bazy informacyjnej dotyczące m.in. zawodów przyszłości, opisów zawodów i stanowisk, skutecznego poszukiwania pracy czy możliwości kontynuacji nauki. Dodatkowo we współpracy z zespołami szkół ponadgimnazjalnych oraz z Wydziałem Edukacji Urzędem Miasta Łodzi opracowywany jest informator o łódzkich szkołach zawodowych.

Pracodawcy weryfikują potrzeby 

Ważną rolę w tworzeniu systemu orientacji i poradnictwa zawodowego pełnią pracodawcy. Oczekują oni, aby absolwent – kandydat na pracownika – miał umiejętności przydatne na danym stanowisku w szkole czy na uczelni. Pracodawcy uczestniczą w procesie tworzenia opisów standardów kompetencji zawodowych. Biorą również udział we współorganizowanych w szkołach przez doradców zawodowych Ośrodka spotkaniach z rodzicami i uczniami. Równie ważną częścią wypracowanego modelu są wycieczki do szkół zawodowych, przedsiębiorstw, konkursy wiedzy o zawodach. Promuje się dobre praktyki we wdrażaniu wewnątrzszkolnego systemu orientacji i poradnictwa zawodowego – certyfikowane są szkoły i liderzy, którzy zrobią to wzorcowo.

Doświadczenia pokazują, że z każdym rokiem wzrasta w szkołach zapotrzebowanie na usługi doradcze, zwiększa się świadomość uczniów, rodziców i nauczycieli. Świadomy i zgodny z predyspozycjami oraz potrzebami rynku pracy wybór dalszej ścieżki kształcenia wpływa na motywację uczniów do efektywnego uczenia się, często pomaga przezwyciężać frustracje i kłopoty w nauce młodych ludzi.

Ważne jest także powiązanie edukacji z potrzebami rynku pracy. W tym celu w Łódzkiem stawia się na współpracę szkół zawodowych z pracodawcami. Prezydent Miasta Łodzi oraz ŁCDNiKP są organizatorami konkursu PRACODAWCA KREUJĄCY I WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ „Łódzkie Łabędzie”. Konkurs skierowany jest do zakładów wspierających łódzkie placówki oświatowe wróżnych działaniach: edukacyjnych, sportowych, kulturalnych, wychowawczych. W marcu 2015 roku odbędzie się już III edycja tego konkursu.

Jaki model kształcenia zawodowego?

Mając na uwadze relacje edukacja – rynek pracy powołano także w ŁCDNiKP Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji. Współpracuje ono z wieloma instytucjami, m.in. z Urzędem Statystycznym, Agencją Analiz Statystycznych ANSTAT, Powiatowym Urzędem Pracy. Zadaniem Obserwatorium jest bieżące monitorowanie rynku pracy i przewidywanie zapotrzebowania na określone zawody w kilkuletniej perspektywie czasowej.

Z inicjatywy Ośrodka Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ŁCDNiKP powstaje właśnie łódzki model kształcenia zawodowego korzystający z Branżowych Sieci Współpracy. Sieci tworzą pracodawcy, szkoły zawodowe, instytucje rynku pracy (w tym urzędy pracy), instytucje wspierające (stowarzyszenia naukowo-techniczne, stowarzyszenia pracodawców), a całość koordynuje Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego podjął kompleksowe działania dotyczące kształcenia zawodowego dla wszystkich grup wiekowych i poziomów kształcenia – od przedszkolaka do seniora. Oferta obejmuje edukację w trybie formalnym (uczniowie szkół zawodowych) i pozaformalnym w postaci warsztatów, kursów, wycieczek zawodoznawczych, zajęć modelowych, Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych. Dzięki tym działaniom nie tylko rozwija się zainteresowania młodych ludzi, ale też daje im się szansę zyskania kwalifikacji zawodowych odpowiednich do potrzeb rynku pracy.

Jacek Głębski

wrzesień 2014 r.