doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Praktyczne wsparcie dla gimnazjów

Szkoły gimnazjalne na Śląsku, które nie wykorzystały jeszcze szansy udziału w szkoleniach „Doradztwo zawodowe – od diagnozy do ewaluacji – praktyczne wsparcie szkół gimnazjalnych” mają już niewiele czasu, by to nadrobić. Najbliższe spotkania w naszym województwie zaczynają się pod koniec kwietnia.

List polecający Ministerstwa Edukacji Narodowej, warunki uczestnictwa w szkoleniu, etapy rekrutacji oraz więcej informacji dostępnych jest na stronie głównej projektu.

Według statystyk

Według danych GUS za I kwartał 2014 r. w Polsce najwyższą stopę bezrobocia, bo ponad 27-procentową odnotowano w grupie wiekowej 15-24 lat. Zjawisko bezrobocia w Polsce nadal dotyka w szczególności ludzi młodych. Warunki funkcjonowania młodzieży na rynku pracy i edukacji w sytuacji niepełnej informacji i brak pewności zatrudnienia zobowiązują do szukania możliwości przeciwdziałania tym niekorzystnym zjawiskom. Doradztwo edukacyjno-zawodowe należy do tych obszarów pracy szkoły, które dają możliwość pozytywnego oddziaływania na losy zawodowe uczniów i absolwentów. Dzieje się tak m.in. dzięki przekazywaniu im wiedzy o związkach pomiędzy nauczanymi przedmiotami a wyborem drogi zawodowej.

Szkoły gimnazjalne, dla których liczy się świadomość uczniów w zakresie szans i możliwości dalszej edukacji, poczucie sprawstwa w swych decyzjach, budowanie pozytywnego wizerunku nowoczesnej szkoły, zachęcam do uczestnictwa w szkoleniu projektu „Edukacja dla Pracy – etap 2″.

Zdaniem trenera

W opinii Doroty Zalas pełniącej funkcję trenera w projekcie „Edukacja dla pracy” i doradcy zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu, szczególnie ważne dla kadry szkół gimnazjalnych okazały się warsztaty z zakresu praktycznej realizacji zadań z doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole. Spośród materiałów dydaktycznych proponowanych do wykorzystania w pracy z uczniami, szczególne chwalono „Informator o zawodach”.

Szkolenie było też okazją do wymiany doświadczeń i poglądów, zapoznania się z przykładami dobrych praktyk realizowanych przez kadrę szkół gimnazjalnych.

Elżbieta Pasierbek

kwiecień 2015 r.