doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Prawie milion euro dla bielskiego „Hotelarza”

Niektórzy uczniowie Zespołu Szkół im. J. Tuwima w Bielsku-Białej ostatnie semestry spędzili na walizkach. Nic dziwnego, jeśli wizytówką szkoły jest bogata oferta pięciotygodniowych praktyk zawodowych w hotelach Wielkiej Brytanii, Włoch, Austrii, Niemiec i Hiszpanii.

W ciągu ostatnich 15 lat Zespołowi Szkół im. J. Tuwima w Bielsku-Białej udało się zrealizować 15 projektów unijnych na łączną sumę 950 tys. euro. Teraz przeprowadza leonardowski projekt „Kształtowanie praktycznych umiejętności z zakresu usług turystyczno-hotelarskich oraz animacji czasu wolnego” na ponad 132 tys. euro. Grupy stażystów wróciły właśnie z Barcelony i Rzymu, ośmiu innych uczniów przebywa na praktykach w środkowo-wschodniej Anglii, w hrabstwie Lincolnshire.

W projekcie chodzi o praktyczne sprawdzenie nabytej wiedzy, zyskanie nowych umiejętności w zakresie metod pracy w hotelach i ośrodkach turystycznych. Te działania koordynują tutejsi nauczyciele: dr Aleksandra Jeż-Pawlak i mgr Estera Czyż. Partnerami w projekcie są Grantham College – Wielka Brytania, Gruppo LO. AN. Hotel – Włochy oraz firma IES – Consulting – z Hiszpanii.

Co w najbliższych planach?

Za tytułem projektu „Kształcenie praktycznych umiejętności w bielskim Hotelarzu kluczem do kariery w zintegrowanej Europie” kryje się suma prawie 213 tys. euro. Pogram został rozłożony na najbliższe dwa lata, a jego koordynatorami są nauczyciele „Tuwima”: Jarosław Pniok i Ryszard Stoecker.

W ramach projektu Erasmus+, po zakończeniu rekrutacji, wszyscy wyjeżdżający do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Austrii odbędą szkolenia językowe, kulturowe i pedagogiczne. Zajęcia te realizowane będą przed każdym turnusem, poza obowiązkowymi zajęciami szkolnymi. W kraju, w którym realizowane będą staże, także przewidziano zajęcia, z tym że językowe i integracyjne. W ramach projektu Erasmus+, zaplanowano w sumie staże zagraniczne dla 66 osób w następujących miejscach: Grantham (Anglia), Barcelona (Hiszpania), Zwettl (Austria), Fusch (Austria).

W opinii dyrektora szkoły…

W opinii dyrektora szkoły Klaudiusza Knypsa, trudno przecenić znaczenie tych praktycznych staży dla przebiegu procesu profesjonalnego kształcenia uczniów szkoły. Żywe, praktyczne lekcje, stanowiące uzupełnienie teoretycznej nauki zawodu w szkole, w dodatku odbywane w renomowanych europejskich obiektach hotelarskich i biurach podróży, pod nadzorem doświadczonych specjalistów – to znakomite narzędzie zdobywania kwalifikacji. To również doskonała szkoła samodzielności i odpowiedzialności, „wrastania w dorosłość”.

W opinii uczennic…

Uczennica Joanna Korcz odbywająca praktykę w hotelu „Olde Barn” w Marston tak opisuje swoje wrażenia z pobytu:
W hotelu w Anglii poznałam zupełnie inne standardy niż te obowiązujące w Polsce, co miało wpływ na poszerzenie wiedzy i umiejętności, w szczególności jeśli chodzi o obsługę klientów restauracji. Poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe, głównie przy obsłudze imprez, które mogą być organizowane w hotelu. Pracując 9 godzin codziennie poznałam, jak myślę w miarę dobrze, system pracy Anglików.

Uczennica Monika Jurczyk była z kolei na praktyce w hotelu „Mercure” w Manchesterze. Zachowała z tego czasu równie dobre wspomnienia.
Wyjazd był dla mnie bardzo ciekawym przeżyciem – mówi. – Zobaczyłam nowe miejsca, poznałam wielu nowych ludzi. Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie, ponieważ była to duża szansa na odobycie nowych doświadczeń oraz umiejętności. Pobyt w Anglii upewnił mnie, że pod względem językowym byłam bardzo dobrze przygotowana przez szkołę. Znacznie jednak podszkoliłam swój angielski oraz poznałam pracę w hotelu i różnych pracowników w branży hotelarskiej i nie tylko w tym zawodzie. Myślę, że wydatnie wzrosły moje szanse znalezienia pracy w wyuczonym zawodzie, i – nie ukrywam – zaczęłam myśleć o studiach hotelarskich po zdaniu matury w swoim technikum.

Elżbieta Pasierbek

marzec 2015 r.