doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Przedsiębiorcy chcą współpracy ze szkołami

Podczas tegorocznych Łódzkich Targów Edukacyjnych odbyło się wiele imprez towarzyszących. Jedną z ważniejszych było FORUM PRACODAWCÓW.

Forum zorganizowane przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego zgromadziło 110 uczestników. Główna tematyka spotkania dotyczyła współpracy biznesu z edukacją w realizacji w różnych obszarach. Chodzi m.in. o: wspólne przedsięwzięcia współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, pokazywanie dobrych praktyk w organizacji procesu kształcenia w firmach, współdziałania w procesie uczenia się i doradztwa zawodowego, a także udział pracodawców w systemie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.

W trakcie Forum pracodawcy podpisali porozumienie „EDUKACJA – RYNEK PRACY”. Wcześniej, podczas panelu dyskusyjnego, padło wiele ciekawych opinii na temat współpracy na linii pracodawca – system edukacji.

Dyskusja zakończyła się sformułowaniem kilku konkretnych wniosków:

• Istnieje konieczność stworzenia systemowego modelu współpracy pracodawców z edukacją, który powinien dotyczyć wspólnego opracowywania i konsultowania programów kształcenia w zawodach, organizacji praktyk zawodowych, organizacji procesu kształcenia zawodowego uczniów, dokształcania zawodowego nauczycieli.
• Pracodawcy powinni prezentować rzeczywisty obraz pracy uczącym się, współdziałać z doradcami zawodowymi, aby wybory edukacyjno-zawodowe uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych były świadome i trafne.
• Szkoły zawodowe powinny współpracować z firmami. Można zniwelować różnice między formalnymi efektami kształcenia zawodowego określonymi w podstawie programowej a potrzebami pracodawców dzięki organizacji kształcenia pozaformalnego, przygotowującego do wykonywania czynności pracowniczych na określonym stanowisku pracy.
• Istnieje potrzeba utworzenia specjalnej „komórki” koordynującej i wspomagającej działania szkół w realizacji projektów dotyczących edukacji zawodowej.
• Dynamicznie zachodzące zmiany na rynku pracy wymuszają potrzebę opracowywania opisów kwalifikacji wynikających z potrzeb rynku pracy i zgłoszenia ich do rejestru w systemie Polskiej Ramy Kwalifikacji.
• Konieczne jest upowszechnianie dobrych praktyk prezentujących współpracę pracodawców z edukacją – pokazywanie rzeczywistego obrazu pracy jest zadaniem istotnym z punktu widzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego.
• Rozwój kompetencji społecznych osób uczących się jest pilnym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Kompetencje społeczne pozwalają zdobyć oraz utrzymać zatrudnienie. W szkole należy tworzyć warunki do ich kształtowania.
• W celu wzrostu liczby zatrudnianych absolwentów szkół zawodowych należy wykorzystywać instrumenty rynku pracy w praktyce (rozwiązania przygotowane przez Powiatowy Urząd Pracy i ŁCDNiKP dotyczące bonów stażowych i bonów zatrudnieniowych).
• Podstawy programowe kształcenia w zawodach powinny być systematycznie aktualizowane. Programy kształcenia zawodowego warto konsultować z regionalnymi pracodawcami.
• Finansowanie działalności pracodawców i szkoły zawodowej umożliwia nowe rozdanie środków UE. Współdziałanie edukacji z rynkiem pracy umożliwi przygotowanie aplikacji dla pozyskania środków do wspólnego wykorzystania na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego.

Jacek Głębski

marzec 2015 r.