doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Co słychać w kluczowych branżach Pomorza?

Co słychać w kluczowych branżach Pomorza?

Atrakcyjność branż wskazano w badaniu Randstad Award 2015, którym objęto 9 tys. Polaków. Zdaniem pracowników dają one pewność wysokich zarobków, bonusów pracowniczych, a także bezpieczeństwo zatrudnienia i możliwość rozwoju kariery.

Po pierwsze: logistyka i energia

W szczególności subregion metropolitalny staje się bazą logistyczną. DCT to największy polski terminal kontenerowy oraz jedyny terminal głębokowodny w rejonie Morza Bałtyckiego. DCT Gdańsk zostało ujęte w systemie połączeń między Europą i Azją. Ma zaplecze ludzkie, zasobność w sprzęt i wydajność systemu operacyjnego. Terminal DCT rozwija swój potencjał. W najbliższym czasie rozpocznie się budowa drugiego stanowiska kontenerowego. Jak podają przedstawiciele DCT Gdańsk – jedno stanowisko pracy w terminalu to trzy dodatkowe stanowiska pracy w firmach kooperujących.

36 mln ton ropy naftowej rocznie może przeładowywać Naftoport w Gdańsku. To kolejny terminal, który rozwija się dynamicznie. W najbliższym czasie zostaną uruchomione nowe stanowiska przeładunkowe. Rozbudowa bazy to także potencjalne miejsca pracy. Z drugiej strony – to przedsięwzięcie, które ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i kraju. Ze względu na konieczność zapewnienia stabilnych dostaw prądu zostaną rozbudowane obiekty służące transformacji energii elektrycznej. Jedną z szeregu planowych inwestycji jest budowa stacji elektroenergetycznej w Pelplinie.

Dynamiczny rozwój notuje również sektor farm wiatrowych, który produkuje zieloną energię elektryczną. W Nowym Stawie zostanie rozbudowany park wiatrowy o kolejne turbiny, z których wytworzona energia będzie mogła zasilić ponad 90 tys. gospodarstw. Warto zauważyć, że symbolem żuławskiej krainy były kiedyś wiatraki, tzw. czerpakowe.

Tradycje stoczniowe

Historyczna dla regionu branża stoczniowa rozwija się w kierunku nowych technologii, ale nie zapomina o tradycji. Do łask wracają dawne zawody – sztauerzy. W cenie jest specjalista od umieszczania towarów drobnicowych w ładowniach. To właśnie rozwój usług przeładunkowych w portach Gdańska i Gdynii przywrócił ten zawód do życia. Stocznie to też miejsca wyspecjalizowanych produkcji. Prowadzą unikatowe prace prefabrykacyjne. Budują poszczególne panele i sekcje statków, które później składają w jednostki pływające. Obecnie ta metoda stosowana jest przy budowie statków i platform offshorowych. Poszukiwani są monterzy kadłubów i maszyn oraz urządzeń okrętowych oraz monterzy rurociągów okrętowych. Ze względu na specyfikę „składania klocków – elementów” potrzebni są spawacze elektryczni, a także tzw. komplementatorzy wyposażenia okrętowego. Czego wymagają pracodawcy na tak oryginalnie nazwanym stanowisku pracy – komplementator? Niezbędne jest co najmniej wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz trzyletnia praktyka. Firma wymaga również uprawnień operatora suwnic żurawi sterowanych z poziomu roboczego, operatora wózka jezdnego podnośnikowego i akumulatorowego.

Potencjał się rozszerza

Województwo Pomorskie to szybko rozwijająca się gospodarka regionalna. Potencjał gospodarczy, zaplecze uczelni oraz perspektywy wynikające z położenia geograficznego są olbrzymim atutem Pomorza. To tutaj mamy najbardziej rozbudowaną bazę hotelową i turystyczną. W niedalekiej perspektywie Pomorze być może stanie się również zagłębiem gazu łupkowego. W dalszym ciągu firmy podejmują działania dotyczące odwiertów na terenach swoich koncesji. Prawo polskie regulujące koncesje na poszukiwanie bądź wydobycie gazu łupkowego wymaga zmiany przepisów lub ich stworzenia od nowa. Niejednokrotnie to one są przeszkodą w kontynuowaniu prac nad poszukiwaniem drogocennego paliwa.

Jolanta Śmigerska

luty 2015 r.