doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

Od kwietnia ruszają kolejne szkolenia dotyczące tworzenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Na spotkania pod hasłem: „Doradztwo zawodowe. Od diagnozy do ewaluacji. Praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” zaprasza MEN i KOWEZiU.

Gimnazjum to czas, kiedy młody człowiek powinien zastanowić się nad tym, jak będzie wyglądało jego przyszłe życie. Kim będzie? Jaka będzie jego przyszła droga zawodowa? Czym się będzie zajmował? W jakim zawodzie się spełni i jaka praca da mu satysfakcję? – wylicza Danuta Marszałek, dyrektorka Zespołu Szkół w Mszalnicy w gminie Kamionka Wielka. – Wybór drogi zawodowej to trudne zadanie. Nie można tego robić pochopnie, bowiem nieprzemyślany wybór trudno będzie zmienić w przyszłości. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia, które mógłby zapewnić im szkolny doradca zawodowy. Ministerialna propozycja wprowadzenia doradztwa do szkół gimnazjalnych, to prawdziwy „strzał w dziesiątkę” – dodaje.

Danuta Marszałek wraz z dwiema nauczycielkami ze swojej szkoły w styczniu br. uczestniczyła w szkoleniu „Doradztwo zawodowe. Od diagnozy do ewaluacji. Praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” zorganizowanym w ramach projektu „Edukacja dla Pracy”. Dwudniowe szkolenie zorganizowano w Nowym Sączu. Program obejmował zapoznanie uczestników z zasobami KOWEZiU dotyczącymi doradztwa zawodowego. Były to broszury, poradniki, filmy dedykowane młodym ludziom i ich rodzicom oraz pedagogom. Debatowano o potrzebie, zasadach i sposobach budowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Pierwszego dnia wszyscy uczestnicy pracowali razem, a drugiego – w grupach. W pierwszym zespole dyrektorzy szkół debatowali nad ewaluacją doradztwa zawodowego w szkole, w drugim – liderzy szkolnego doradztwa poznawali praktyczne sposoby jego zastosowania w gimnazjum.

Uczestnicy szkoleń jako najważniejsze efekty wskazują możliwość wzajemnego poznania się i wymiany doświadczeń – mówi Agata Frącisz, trener KOWEZiU i dodaje. – Ważne dla nich jest także poznanie instytucji rynku pracy i ich usług. Podczas szkolenia wypracowują gotowe rozwiązania i pomysły na wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. Nie wszyscy przyszli liderzy wewnątrzszkolnego systemu doradztwa znają publikacje KOWEZiU, a więc z zainteresowaniem się
z nimi zapoznają. Wszystkie szkolenia, jakie do tej pory prowadziłam w Małopolsce, Podkarpackiem oraz w Lubelskiem przebiegały w miłej atmosferze. Uczestnicy z dużym zaangażowaniem zastanawiali się nad tym, jak najskuteczniej, przy skąpych środkach finansowych, wprowadzić doradztwo zawodowe do swoich szkół.

Od kwietnia ruszają kolejne szkolenia dotyczące tworzenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Wszystkich chętnych odsyłamy na stronę główną projektu: http://edukacjadlapracy.koweziu.edu.pl/

Danuta Binek

kwiecień 2015 r.