doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Za granicę nie tylko turystycznie

Dobrze przygotowani absolwenci szkół zawodowych z branży usług hotelarsko–gastronomicznych to ogromny potencjał naszego regionu. Pomorskie szkoły sięgają po projekty finansowane ze środków unijnych i budują doświadczenie swoich wychowanków poprzez praktyki i staże zagraniczne.

Po doświadczenie za granicę

Zespół Szkół Hotelarsko–Gastronomicznych w Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat brał udział w programie Comenius. Był to dwustronny projekt partnerski szkół w Kilonii i w Gdyni. Efektem dwuletniej pracy uczniów obu szkół są przewodniki turystyczne i książki kulinarne rejonu Kilonii i Kaszub. W marcu 2014 r. uczniowie szkoły wzięli też udział w wyjeździe na największe w Europie targi turystyczne ITB w Berlinie. Poza udziałem w targach poznali niekonwencjonalną bazę hotelarsko-turystyczną stolicy Niemiec. Wyjazd był realizowany w ramach programu „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy” współfinansowanego ze środków unijnych a realizowanego przez Departament Edukacji i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Nie mniejszym doświadczeniem w realizacji zagranicznych praktyk i staży może poszczycić się Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Bytowie. Wiedząc, że praktyki i staże to pierwszy krok do kariery zawodowej, uczniowie od początku polskiej integracji europejskiej brali udział w programie Leonardo da Vinci. Na staże wyjeżdżali m.in. do Anglii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec. Równie bogato prezentuje się udział szkoły w programie Comenius. W kontekście idei wymiany doświadczeń nt. kultury, obyczajów, języka oraz atrakcji turystycznych Zespół przystąpił do realizacji projektu finansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W wymianie pod znaczącym tytułem „Kiszka kaszubska kontra barszcz ukraiński – międzynarodowa podróż kulinarna” uczestniczyło 27 uczniów ze Lwowa oraz 27 uczniów z Bytowa.

Z kolei uczniowie Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku w ostatnich dwóch latach korzystali z programu Leonardo da Vinci. Praktyki odbywały się pod ciekawie brzmiącymi hasłami: „Smak Hiszpanii, Smak sukcesu”, „ Kulinarna Francja – początkiem drogi zawodowej” czy też „ Hiszpańskie smaki, polska gościnność”. Ośrodki szkoleniowe, w których uczniowie gdańskiej szkoły odbywali zagraniczną praktykę zawodową, to ośrodki o najwyższym europejskim poziomie. Do nich jest zaliczany Instytut Paula Bocuse w Lyonie. Uzyskanie tamtejszego dyplomu to gwarancja starannego i profesjonalnego przygotowania kulinarnego.

Granice własnych słabości?

Każdy wyjazd, każda zagraniczna praktyka zawodowa to dla uczniów zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, poznawanie kultury pracy i praktyk stosowanych w europejskich firmach, doskonalenie języków obcych, szczególnie słownictwa specjalistycznego, a przez to zwiększanie szans na rynku pracy. Niejednokrotnie już jako absolwenci będą mogli w CV umieścić referencje zagranicznego zakładu pracy czy świadectwa ukończeniu kursów językowych. Co może okazać się najważniejsze – takie doświadczenie daje większą pewność siebie, możliwość pokonania własnych barier i słabości.

Trudno wymienić wszystkie szkoły z Pomorza i programy, w których brały lub biorą one udział. Wydaje się, że idea zagranicznych praktyk w kontekście profesjonalnego przygotowania do zawodu jest przez nie szeroko stosowana. Szkołom pomagają unijne fundusze i projekty realizowane w różnych europejskich programach, w tym te realizowane przez Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Wszystko to w celu zwiększenia szans pomorskiej młodzieży na polskim i europejskim rynku pracy.

Jolanta Śmigerska

kwiecień 2015 r.