doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Zatrudnię młodego z doświadczeniem

Opracowanie „Ze szkoły do pracy. Raport z badania uczniów szkół zawodowych w województwie podkarpackim” jest bezlitosne. Osoby młode i bez stażu pracy znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Nic dziwnego – pracodawcy ogromną wagę przywiązują do doświadczenia zawodowego przyszłych kandydatów. A nawet jeśli nie jest ono wymagane, to zazwyczaj bardzo mile widziane.

Źródło: „Ze szkoły do pracy. Raport z badania uczniów szkół zawodowych w województwie podkarpackim”, Podkarpackie Obserwatorium Rynku Pracy.

Tabela. Doświadczenia pracy zawodowej
Źródło: „Ze szkoły do pracy. Raport z badania uczniów szkół zawodowych w województwie podkarpackim”, Podkarpackie Obserwatorium Rynku Pracy.

Młodzieży można pomóc wspierając ich wczesną aktywność na rynku pracy. Zwiększa to jej szanse na odkrycie swojego potencjału, a w przyszłości – na uzyskanie zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywają w tym kontekście szkolne praktyki zawodowe – pozwalają uzyskać realne doświadczenie, w realnym środowisku pracy. To już nie jest symulacja. Takie doświadczenie jest tym cenniejsze, że uczeń kończący szkołę ma się czym pochwalić w swoich dokumentach aplikacyjnych. Optymistyczną informacją jest to, że większość badanych uczniów posada doświadczenie w pracy zarobkowej.

Dalej w raporcie czytamy, że niewielka liczba osób może się cieszyć pracą w zawodzie, którego uczy się w szkole. Częściej takim doświadczeniem mogą się pochwalić uczniowie szkół zasadniczych, i to, co ciekawe, niemal dwukrotnie częściej niż uczniowie technikum. Natomiast praca w dziedzinie niezwiązanej ze swoim zawodem częściej dotyczy osób z techników (44%), niż tych ze szkół zawodowych (34%). Autorzy raportu zauważyli przy tym, że zdecydowanie największa grupa uczniów pracujących w swoim zawodzie reprezentuje szkoły o profilu architektoniczno-budowlanym.

Warto wspomnieć, że znaczna część uczniów kończących swą szkołę nie posiadała w chwili badania żadnego doświadczenia w pracy zarobkowej (41%). To zjawisko najczęściej spotykane jest w szkołach o profilu ekonomiczno-administracyjnym i usługowym.

Więcej o doświadczeniu zawodowym, praktykach zawodowych i planach poszukiwania pracy uczniów ostatnich klas szkół zawodowych znajduje się w opracowaniu „Ze szkoły do pracy. Raport z badania uczniów szkół zawodowych w województwie podkarpackim”, który został opracowany przez Podkarpackie Obserwatorium Rynku Pracy.

Roman Lorens

wrzesień 2014 r