doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Złota jesień doradztwa zawodowego

Październik i początek listopada 2014 r. na Warmii i Mazurach obfitował w szereg imprez o tematyce doradztwa zawodowego. taka to za sprawą Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie i Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Instytucje te zaprosiły liczne organizacje, urzędy i placówki oświatowe do realizacji przedsięwzięć promujących doradztwo edukacyjno-zawodowe. W sumie w województwie odbyło się ich kilkadziesiąt.

Wśród nich na uwagę zasługuje m.in. konkurs dla dzieci i młodzieży pn. „Moja pasja kluczem do sukcesu”, który już po raz czwarty zorganizowało Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Nowym Mieście Lubawskim. Konkurs składał się z trzech kategorii tematycznych przeznaczonych dla różnych grup odbiorców: „Kim będę w przyszłości” – dla uczniów szkół podstawowych, „Talenty i pasje rozwijamy w rodzinie” – dla uczniów gimnazjów oraz „Talenty i pasje rozwijamy w grupie” – skierowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Już sama tematyka konkursowa pokazuje, z jakimi dziedzinami doradztwa mieli do czynienia uczniowie. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem – zgłosiło się do niego ponad stu uczestników. Patronat nad zadaniem objął Starosta Powiatu Nowomiejskiego.

W zupełnie innej formie przygotowywano młodzież elbląskich szkół zawodowych do wejścia na rynek pracy. Za sprawą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Elblągu odbyły się spotkania poświęcone zmianom w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Udział w nich wzięli uczniowie Zespołu Szkół Gospodarczych, Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług, Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych oraz Bursy Szkolnej Nr 3 w Elblągu. Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyły się informacje o wprowadzonych ustawą bonach stażowych, zatrudnieniowych, szkoleniowych oraz bonach na zasiedlenie. Wiele uwagi poświęcono pożyczkom dla osób planujących otworzyć i prowadzić własną działalność gospodarczą. Nie pominięto też informacji na temat sieci EURESS i jej roli w swobodnym przepływie pracowników na terenie Unii Europejskiej.

Wszystkie te spotkania nie mogły dać odpowiedzi na konkretne pytania młodzieży, zachęciły ją jednak do skorzystania ze specjalistycznych konsultacji doradczych w poradni. To tylko potwierdza, że jest stałe zapotrzebowanie uczniów na tego typu pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Ważne jest, aby pomoc ta udzielana była systematycznie, a nie tylko w ramach ogólnowojewódzkich akcji. Czy tak faktycznie będzie, okaże się w niedalekiej przyszłości.

Danuta Oleksiak

listopad 2014 r.