doradztwo zawodowe

postaw na przyszłość

Zmiany w kształceniu zawodowym

Minister Edukacji Narodowej zapowiedziała m.in.: włączanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie II stopniowej szkoły branżowej oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej (FREZ).

Pod koniec czerwca br. odbyła się konferencja zorganizowana w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, podczas której Minister Edukacji Narodowej – Anna Zalewska ogłosiła kierunki zmian dotyczących  kształcenia w szkolnictwie zawodowym.

Zmianie ulegnie struktura kształcenia zawodowego. Będzie ona polegała na utworzeniu II stopniowej szkoły branżowej. Po ukończeniu I stopnia i po zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Będzie on przygotowany do podjęcia pracy lub kontynuowania kształcenia w szkole II stopnia. Po ukończeniu szkoły branżowej II stopnia i po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji absolwent uzyska wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Absolwent szkoły branżowej II stopnia z tytułem technika może przystąpić do matury zawodowej oraz kontynuować kształcenie na wyższych studiach zawodowych w branży, w której uzyskał tytuł technika. Co najmniej 50% zajęć w szkole branżowej będzie przeznaczone na kształcenie zawodowe. W proponowanej strukturze pozostaje technikum działające na dotychczasowych zasadach, z maturą na poziomie podstawowym lub rozszerzonym oraz dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.

Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje rozwiązania polegające na wprowadzeniu ramowych programów doradztwa zawodowego, uwzględnieniu tematyki doradztwa w podstawie programowej na każdym etapie edukacji, obowiązku badania predyspozycji zawodowych uczniów przed wyborem ścieżki kształcenia w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Priorytetem działań MEN w obszarze kształcenia zawodowego jest aktywne włączenie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania. Ważną rolę spełniać będą dobrze wyposażone centra kształcenia praktycznego (CKP) – istotne jest, aby każdy uczeń część kształcenia zawodowego realizował u pracodawcy. Zadaniem CKP byłaby koordynacja kształcenia zawodowego, doradztwa zawodowego oraz organizacja i przeprowadzanie egzaminów zawodowych.

W zapowiedziach Minister Edukacji Narodowej usłyszeć można było propozycję utworzenie Korpusu Fachowców. Wysokiej klasy specjaliści pozyskiwani byliby z przedsiębiorstw. Dodatkowo utworzony zostanie portal edukacyjno-zawodowy na poziomie województwa, który będzie odpowiedzią na brak informacji dotyczącej potrzeb oraz możliwości w zakresie kształcenia praktycznego u pracodawców, zarówno po stronie szkoły, jak i pracodawcy. Jest również propozycja utworzenia specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej (FREZ), którego celem będzie finansowanie m.in.:  doposażania szkół i centrów kształcenia praktycznego w nowoczesną bazę techno-dydaktyczną czy organizowanie staży dla nauczycieli kształcenia zawodowego w celu uaktualniania wiedzy i umiejętności.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie MEN oraz w prezentacji.